Publisert: 18.10.24 | Kategori: Historien om...
I året 1765, på en isende kald morgen i den irske havnebyen Cork, steg Fergus O’Malley om bord på et overfylt skip med kurs for de amerikanske koloniene. Den tynne skikkelsen hans virket enda mindre med en fillete kappe rundt seg, og de gamle støvlene var slitt etter mange år på irske landsveier. Men med seg hadde han sitt mest dyrebare eie: fela han hadde arvet fra sin farfar, et instrument som hadde vært med i flere generasjoner av O’Malley-familien. Nå skulle fela følge Fergus på hans livs største reise.
Fergus var vokst opp i en liten landsby i Irland, hvor felespill var en viktig del av lokalkulturen. Han lærte å spille som barn, mens han satt ved peisen hjemme, der familien samlet seg for å synge gamle ballader og danse til musikken som fylte det lille huset. Fela var selve hjertet i disse samlingene, og det var på disse kveldene Fergus begynte å mestre jigs, reels og hornpipes, tradisjonelle irske dansetoner som hadde blitt spilt i generasjoner.
Men tidene var harde i Irland på midten av 1700-tallet. Mange familier slet med fattigdom, og politiske uroligheter mellom irske opprørere og britiske myndigheter gjorde livet uforutsigbart. Fergus så ikke mye fremtid i landsbyen sin. Historiene om mulighetene i den nye verden, de amerikanske koloniene, hadde nådd ham gjennom reisende som kom fra Dublin. Det var et sted der land var billig, hvor man kunne starte på nytt. Fergus bestemte seg for å dra, med fela som sin følgesvenn.
Etter en lang og stormfull overfart ankom Fergus havnen i Philadelphia, en av de travleste byene i koloniene. Byen, med sine brosteinsgater og høye, grå bygninger, var et yrende sentrum for handel og nybyggere fra hele Europa. Selv om Fergus var utmattet etter reisen, merket han med en gang energien i luften. Amerika var annerledes. Her var det en følelse av muligheter, av at fremtiden kunne formes på nytt.
Han fant raskt veien ut av byen og tok fatt på veien vestover, mot fjellene og det han hadde hørt var den nye "grensen". Mange irske og skotske innvandrere hadde allerede slått seg ned i Appalachene, og Fergus håpet å finne arbeid og kanskje et sted han kunne kalle sitt eget. Med fela som sitt viktigste verktøy, tok han jobb på gårder og hos nybyggere, og på kveldstid samlet han folk med musikken sin. Det var på disse sammenkomstene at Fergus’ irske felespill begynte å møte andre musikalske tradisjoner.
I Appalachene var ikke Fergus alene om å være innvandrer. Han møtte tyskere, engelskmenn, skotter, og ikke minst, afrikanske slaver som også hadde sine egne musikalske tradisjoner. Fergus oppdaget at musikken var en universell måte å kommunisere på i dette nye, mangfoldige samfunnet. På dansetilstelninger spilte han sine kjente irske reels, men etter hvert begynte han å lære seg de engelske country dances og tyske folkesanger som andre innvandrere brakte med seg.
Men det var møtet med den afrikanske banjoen som virkelig skulle forandre Fergus' musikk. De afrikanske slavene introduserte ham for banjoens rytmiske driv. Fergus ble fascinert av hvordan fela og banjoen kunne samspille—den ene med sine klare, melodiøse toner, den andre med sin dype, pulserende rytme. Sammen skapte de en musikk som ikke bare var irsk eller afrikansk, men noe helt nytt. Dette var begynnelsen på det som senere skulle bli kjent som amerikanske "fiddle tunes".
Etter noen år hadde Fergus slått seg ned i en liten landsby dypt inne i Appalachene. Han var blitt en velkjent skikkelse på de lokale dansene og samlingene. Med fela i hånden spilte han natt etter natt, og folk strømmet til for å danse. De gamle irske tonene ble blandet med de lokale rytmene og fikk nye navn. "Whiskey Before Breakfast " og "Forked Deer " var melodier som var skapt i slike situasjoner, låter som ble til gjennom samarbeid med andre musikere, både svarte og hvite, som delte sine egne tradisjoner.
Fergus ble kjent som en av de første til å spille denne nye formen for musikk. Fiddle-tunes spredte seg raskt blant de ulike innvandrersamfunnene i regionen. Hans melodier krysset grenser og ble spilt på fester og bryllup over hele området. Musikkens smittsomme energi gjorde at den raskt ble populær. Det var en tid der folk trengte underholdning for å slippe unna de harde arbeidsdagene, og musikken Fergus brakte med seg, skapte glede og samhold.
I løpet av de neste tiårene utviklet USA seg til å bli en selvstendig nasjon, og Fergus ble vitne til både uavhengighetskrigen og den unge nasjonens etablering. Selv om han aldri var en politisk mann, følte han på optimismen og troen på en bedre fremtid som fylte de amerikanske koloniene i kjølvannet av krigen. Musikk ble en viktig del av denne nye, nasjonale identiteten. Fiddle-tunes ble spilt på markeder, politiske møter og til og med under feiringer av uavhengigheten 4. juli.
Fergus’ felemelodier, som opprinnelig hadde vært små, lokale varianter av irske og skotske låter, ble nå noe langt større. De ble en del av selve lyden av det nye Amerika. På mange måter representerte musikken den samme smeltedigelen som landet hadde blitt. Mennesker fra forskjellige kulturer, bakgrunner og tradisjoner hadde kommet sammen for å bygge noe nytt, akkurat som Fergus og fela hans hadde blandet gamle toner med nye påvirkninger for å skape musikk som var helt unik.
Fergus levde resten av sitt liv i Appalachene, hvor han ble en respektert og elsket skikkelse i lokalsamfunnet. Han lærte opp yngre musikere som førte tradisjonen videre, og musikken hans ble en viktig del av den folkemusikken som fortsatte å blomstre gjennom generasjoner. Mange av Fergus’ melodier ble overlevert muntlig og har i dag blitt til noen av de mest kjente "fiddle tunes" i amerikansk folkemusikk.
Da Fergus døde, ble han husket som en pioner, en mann som bragte gamle irske toner til et nytt land og bidro til å forme lyden av Amerika. Musikken hans lever videre den dag i dag, ikke bare i Appalachene, men over hele USA, hvor folk fortsatt danser og spiller de melodiene han en gang skapte.
Og fela? Den ble værende i familien O’Malley, spilt av hans barnebarn og oldebarn, en påminnelse om en tid da en ensom irsk innvandrer kom til Amerika og for alltid forandret lyden av dette nye landet.
(Artikkelen er laget ved hjelp av KI, ChatGpt. Fergus O´Malley er et oppdiktet navn, men fortellingen bygger på historiske fakta og hendelser)
Flere artikler:
I denne artikkelen ser vi hvordan samtiden da Bob Dylan slo igjennom på begynnelsen av 1960-tallet.
Tidenes mest kjente vise-folk-duo har opplevd det meste som artister. Helt siden de som 15-åringe..
Øystein Sunde er folkeeie i Norge. Hans kjappe, humoristiske tekster er elsket av de fleste og ma..
Visesanger Evert Taube levde et innholdsrikt liv både til havs og til lands. Her er en tidslinje ..
Jimi Hendrix er mest kjent for sin psykedeliske rock og banebrytende gitarteknikker, men en av ha..
Andrés Torres Segovia(1893-1987) var en framtredende og toneangivende person innenfor den klassis..
Nyeste artikler:
Stevie Ray Vaughan regnes som en av de fremste bluesmusikerne i moderne tid. Med sin karakteristi..
Jimi Hendrix er mest kjent for sin psykedeliske rock og banebrytende gitarteknikker, men en av ha..
Surf gitar (også kalt surf rock eller surf musikk) var en musikkstil som dominerte Californias ky..
Matteo Carcassi. Navnet klinger kanskje ikke like kjent som Beethoven eller Chopin, men hvis du s..
Joni Mitchells liv og karriere er spennende lesing. Få har som Mitchell vært uredd for å hele tid..
Norsk folkemusikk har en rik og mangfoldig historie som strekker seg flere hundre år tilbake i ti..