I bakvendtland

[Alf Prøysen]

VERS 1:
  G                Am               D7          G                
I bakvendtland der øst er vest, og fem og to er ni
   G          Am            D7           G   
er alle barna sjeleglad når ferien er forbi
H7 Em                          H7         
de tropper opp på skolen for å ta et skippertak
    Em                        D7
med skolesekk på magen sin og lueskyggen bak

       G                   Am
for i bakvendtland der kan alt gå an 
          D7                   G
der er de like tøysete og rare alle mann



VERS 2:
    G            Am            D7          G   
Når barna første dagen går til skolehusets grind
   G             Am            D7             G   
så begynner de i sjunde klasse når de skrives inn
H7 Em                        H7         
så blir de flyttet nedover i klasser pø om pø
   Em                         D7
så går de ut av første klasse dumme som et brød

       G                   Am
for i bakvendtland der kan alt gå an 
          D7                   G
der er de like tøysete og rare alle mann



VERS 3:
  G            Am          D7         G  
I første timen pleier de å synge littegrann
   G            Am           D7           G   
da tar de siste verset av en sang de ikke kan
H7 Em                             H7         
og er det en som kan den skjenner lærern fryktelig
   Em                           D7
og setter'n i en skammekrok til timen er forbi

       G                   Am
for i bakvendtland der kan alt gå an 
          D7                   G
der er de like tøysete og rare alle mann



VERS 4:
   G             Am             D7           G   
Og sliter de med brøkregning og ikke får det til 
   G             Am           D7            G   
så kan de ta opp maten sin og spise hvis de vil
H7 Em                            H7         
Og har de loff med sirup på blir lærer'n veldig glad
    Em                       D7
og skriver i anmerkningsboka pluss og meget bra



VERS 5:
       G                   Am
for i bakvendtland der kan alt gå an 
          D7                   G
der er de like tøysete og rare alle mann

    G              Am          D7           G  
Når tannlegen skal komme synes barna det er gøy
    G             Am          D7             G   
For han plomberer tennene med knekk og sukkertøy
H7 Em                      H7         
I hjemmelekse skal de bare synge tralala
   Em                     D7
Og varebind på bøkene får ingen lov å ha

       G                   Am
for i bakvendtland der kan alt gå an 
          D7                   G
der er de like tøysete og rare alle mann



VERS 6:
   G             Am                 D7          G   
Ja slik er det i bakvendtland, slik er det ikke her
    G             Am            D7         G   
Her begynner vi i første klasse alle og en hver
H7  Em                    H7         
Med varebind på bøkene og sanger som vi kan
      Em                     D7
blant annet denne nye vi har lært om bakvendtland

       G                   Am
for i bakvendtland der kan alt gå an 
          D7                   G
der er de like tøysete og rare alle mann.


Videoleksjon: I bakvendtland - Alf Prøysen [Medlem]



Grep: 

Om grepsdiagrammet


Vi bruker akkorden D dur som eksempel:

  1. De vertikale strekene viser gitarens 6 strenger. Streken til venstre er gitarens dypeste streng.
  2. De horisontale strekene viser gitarens bånd. I utgangspunktet vises gitarhalsens 5 første bånd, men hvis det er grep som tas høyere opp på gitarhalsen vil det på venstre side av diagrammet stå hvilket bånd man kan orientere seg ut fra.
  3. De svarte prikkene viser hvor vi skal legge fingrene på gitarhalsen, og tallene inni prikkene viser hvilke fingre vi skal bruke for å ta grepet.
  4. Bokstavene D A D F# forteller navnet på notene på strengene som spilles.
  5. Øverst på diagrammet ser vi symbolene 'O' og 'X'.
    • O = strengen skal spilles på.
    • X = strengen skal IKKE spilles på.
  6. Til venstre ser vi tallene 1, 2, 3, 4 og 5. Disse viser hvilket bånd som er utgangspunkt for grepet.

D

1.

2.

3.

4.

5.

  • X
  • X
  • O
  •  
  •  
  •  
  • D
  • A
  • D
  • F#




×

G

1.

2.

3.

4.

5.

  •  
  •  
  • O
  • O
  • O
  •  
  • G
  • H
  • D
  • G
  • H
  • G

D 7

1.

2.

3.

4.

5.

  • X
  • X
  • O
  •  
  •  
  •  
  • D
  • A
  • C
  • F#

H 7

1.

2.

3.

4.

5.

  • X
  •  
  •  
  •  
  • O
  •  
  • H
  • D#
  • A
  • H
  • F#

E m

1.

2.

3.

4.

5.

  • O
  •  
  •  
  • O
  • O
  • O
  • E
  • H
  • E
  • G
  • H
  • E